روانشناسی

روانشناسی کودکان،زوج درمانی،سبک زندگی برتر

روانشناسی

روانشناسی کودکان،زوج درمانی،سبک زندگی برتر

هوش طبق تعریف عبارت است از توانایی یادگیری از محیط و لنطباق با محیط و توانایی تفکر انتزاعی.

آزمون های هوش برای تعیین کارکرد هوشی کلی بیمار به کار می روند.بهره هوش(IQ) مقیاسی از کارکرد هوشی فعلی است.هرچند آزمون های هوش یک نمره IQ واحد به دست می دهند اما در واقع ابزارهایی برای نمونه گیری بسیاری از تکالیف در انواعی از حوزه های کلامی و غیرکلامی هستند.آزمون هوش اغلب بخشی از مجموع آزمون های روان شناختی شامل ارزیابی روانی تحصیلی و عصب روان شناسی همراه با ارزیابی های رشدی و بالینی کلی تر است.

هرچند در این زمینه عدم توافق هایی وجود دارد اما نمرات IQ نسبتا از سنین 5 تا 7 سال به بعد ثابت می ماند.به طور کلی هرچه کودک در زمان آزمون سن بالاتری داشته باشد و هرچه فاصله  بین اجرای آزمون ها کوتاه تر باشد،همبستگی بین دو نمره IQ بیشتر است.هرچند استفاده از یک نمره IQ ممکن است برای ارزیابی مسیر پایه مراجع در طول زندگی می تواند مفید باشد اما بالینگر محتاط باید بداند که تعدادی از عوامل می توانند بر کارکرد هوشی اثر بگذارند و بنابراین بر نمرات IQ اثرگذار خواهند بود.عوامل مرتبط با اختلال و بیماری می توانند سبب سرکوب نمرات شوند.این عوامل می توانند شامل عوامل موقعیتی مانند فقدان انگیزه و نیز عوامل گذرا مانند بی توجهی،افسردگی و روان پریشی باشند.

علی رغم پیچیدگی های عملی و مفهومی،هوش بالا با پیش آگهی بهتر در طیف وسیعی از اختلالات روان پزشکی،میزان پایین تر مشکلات رفتاری،سلوک و هیجانی در کودکان و میزان پایین تر ارجاع برای مشکلات روان پزشکی در بزرگسالان همراه است.برای هر نوع آسیب مغزی میزان هوش مسئول بخش عمده ای از پراکنش در پیش بینی فرجام بیماری است و IQ های پایین تر با فرجام ضعیف تر و IQهای بالاتر با فرجام بهتر همراه اند.

ارزیابی

هرچند IQ آن چیزی است که با آزمون IQ به دست می آید اما آزمون های هوشی مختلفی وجود دارند و شیوه های متفاوتی برای محاسبه سطح هوشی نیز موجود است.تعدادی از ابزارها وجود دارند که باید انتخاب شوند و روان شناس باید انتخاب را بر اساس ویژگی های اختصاصی هر آزمون(مثلا نمونه هنجاری و ساخت ابزار) و میزان ارتباط آن ها با ویژگی های مراجع(مثلا سن و سوال مورد ارجاع) انجام دهد.پس از اجرای آزمون بالینگر باید بر اساس تجزیه و تحلیل نمرات خرده آزمون ها و نمره کلی و الگوی آن ها در زمینه فرآیند تشخیصی تفسیرهایی به عمل آورد.

  • ضحا شیرازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی