روانشناسی

روانشناسی کودکان،زوج درمانی،سبک زندگی برتر

روانشناسی

روانشناسی کودکان،زوج درمانی،سبک زندگی برتر

از خودکشی و انگیزه هاش چی می دونی؟

دوشنبه, ۲۷ دی ۱۴۰۰، ۰۹:۴۱ ق.ظ

خودکشی

خودکشی می تواند در خانواده ها تداوم یابد،و تا جایی که اختلال های افسردگی ارثی هستند خودکشی نیز می تواند موروثی باشد.خودکشی می تواند عنصر زیست شیمی داشته باشد.در بین بیماران افسرده،اقدامات خودکشی در بین افرادی فراوانتر بود که سطوح سروتونین پایین داشتند،وقتی بیماران دارای سروتونین پایین دست به خودکشی می زنند از شیوه های خشن تری استفاده می کنند.

افسردگی عامل مستعدکننده نیرومندی برای خودکشی است.برآورد شده است که 80 درصد بیماران خودکشی گرا به طور قابل ملاحظه ای افسرده هستند.بیماران افسرده حداقل 25 برابر بیشتر از جمعیت های گواه دست به خودکشی می زنند.

زنان تقریبا سه برابر مردان دست به خودکشی می زنند،ولی مردان عملا سه برابر بیشتر از زنان در خودکشی موفق می شوند.میزان بیشتر خودکشی موفق در مردان شاید به دلیل روش هایی باشد که انتخاب می کنند.مردان معمولا به وسیله شکست شغلی برای خودکشی برانگیخته می شوند و زنان بیشتر با شکست عشقی.

در اولین بررسی نوین خودکشی،جامعه شناس فرانسوی،امیل دورکیم سه انگیزش برای خودکشی را متمایز کرد که همه ی آن ها با نحوه ای که فرد جایگاه خود را در جامعه می بیند رابطه ی نزدیکی دارند،او این انگیزه ها را هنجار گسستی،خودخواهانه و نوع دوستانه نامید.

خودکشی هنجار گسستی به وسیله گسستی ویرانگر در رابطه فرد با جامعه اش ایجاد می شود:از دست دادن شغل،رکود اقتصادی،و گاهی حتی ثروت ناگهانی.

خودکشی خودخواهانه زمانی روی می دهد که فرد پیوندهای بسیار اندکی با همنوعانش دارد.ضرورت های اجتماعی،از همه مهمتر زندگی کردن،در اختیار فرد خودخواه قرار نمی گیرد.خودکشی نوع دوستانه به درخواست جامعه صورت می گیرد در واقع فرد زندگی خود را می گیرد تا به جامعه ی خود منفعت برساند مانند راهبان بودایی که در اعتراض به بی عدالتی ها در جنگ ویتنام خود را سوزاندند.

متفکران نوین دو انگیزه دیگر را برای خودکشی در نظر می گیرند:پایان و دستکاری.

آن هایی که آرزوی پایان دارند صرفا از زندگی دست کشیده اند.آن ها پایان مشکلاتشان را در مرگ می بینند.انگیزش دیگر برای خودکشی میل به دستکاری کردن دیگران است از راه اقدام به خودکشی.برخی افراد دوست دارند با مردن،دنیایی را که باقی می ماند دستکاری کنند،مثلا برای اینکه از دلباخته ی طرد کننده انتقلم بگیرند.

سعی در جلوگیری از ترک کردن یک دلباخته،بستری شدن در بیمارستان و داشتن فراغت موقتی از مشکلات و جدی گرفته شدن،همگی انگیزه های دستکاری برای خودکشی به قصد زندگی کردن هستند.

  • ضحا شیرازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی