روانشناسی

روانشناسی کودکان،زوج درمانی،سبک زندگی برتر

روانشناسی

روانشناسی کودکان،زوج درمانی،سبک زندگی برتر

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

درمان و توصیه ها

  1. حذف امتیازات کودک به واسطه لجبازی.به طور مثال اگر کودک لجبازی می کند تا شما برای ائ بستنی بخرید، بستنی نخرید.
  2. بی اعتنایی کردن به رفتار لجبازانه کودک
  3. حذف انتظارات نابه جای خود از کودک و متناسب سازی انتظارات با توانایی و مهارت کودک.
  4. توجه به نیاز کودک در مواردی که بی توجهی به نیازهای کودک علت لجبازی اوست.
  5. عدم تنبیه و مواخذه شدید
  6. متاسفانه عدم توجه پدر و مادر به نیازهای یکدیگر و خواسته های یکدیگر و لجبازی با یکدیگر سبب ایجاد الگو برای کودکان خواهد کرد.
  7. دادن مسئولیت به کودک جهت کنترل عامل لجبازی.به طور مثال کودک خیلی شکلات میخورد و سر آن لج می کند بهتر است به او مسئولیت دهید مثلا بگویید مسئول تقسیم آن تو هستی.در این صورت به جای لج کردن به این فکر می کند که چگونه مسئولیت را به خوبی انجام دهد و اگر هم جایزه در نهایت به اودهید بهتر است.

عدم مقایسه کودک به ویژه با همسالان و خواهر و برادر کودک

  • ضحا شیرازی

سبب شناسی اختلال

دلایل زیادی می تواند سبب بروز این اختلال در کودکان شود از جمله موارد مهم می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

  • لجبازی والدین
  • استفاده از لجبازی به عنوان ابزاری برای دستیابی به خواسته ها
  • ابزاری برای جلب توجه قرار گرفتن
  • ابزاری برای ابراز خود
  • اعتراض به شرایط نا خوشایند
  • ضحا شیرازی

اختلال لجبازی کودکان

یکی از دغدغه های والدین با کودکان خود لجبازی های کودکان است.لجبازی جزئی از مراحل رشد کودکان است و اصولا در سن سه سالگی به اوج خود می رسد.با رفتار و برخوردهای صحیح با کودک به خوبی می توان لجبازی را کاهش داد و این دوره را به خوبی طی کرد فقط شربط آن صبوری و اقتدار والدین است.

در ادامه به تعریف و سبب شناسی و درمان و توصیه لجبازی کودکان خواهیم پرداخت.

لجبازی در کودکان را می توان به اصرار کودک به نیت مخالفت با والدین به انجام رفتارهایی که از طرف والدین منع شده است گویند.

معمولا این رفتار با موارد زیر همراه خواهد بود:

  • گریه شدید
  • داد و فریاد
  • خود را به زمین زدن
  • کوبیدن پای خود به زمین
  • امتناع از انجام خواسته والدین توام با رفتارهای نابهنجار
  • ضحا شیرازی

اختلال ناخن جویدن و انگشت مکیدن

جویدن مدام ناخن یا مکیدن انگشت که منجر به زخم شدن یا بد شکل شدن ناخن و انگشت می شود.

جویدن ناخن یا مکیدن انگشت عمدتا زمانی صورت می گیرد که تمرکز چشمی و فکری وجود دارد اما دست ها آزاد است.

از لحاظ آسیب شناسی هر عاملی که ایمنی کودک را به خطر بیندازد مانند جدایی از والدین،حضور افراد غریبه،تنها شدن در مکان های ناشناس،اختلالات خانوادگی،ترس از مدرسه،ترس از مرگ،فیلمهای ترسناک،تنها خوابیدن،تنها ماندن در خانه،گفتمان های وحشتناک،داستان های ترسناک و .... می تواند باعث بروز این اختلال شود.

این اختلال بیشتر به علت زمینه های اضطراب به وجود می آید.

اگر کودک برای مقابله با اضطراب خودش این کار را انجام دهد معمولا آن را با حالتهای اضطرابی و تند تند این کار را انجام می دهد.

اما گاهی کودک در حالت کاملا ریلکس و آرام این کار را انجام می دهد که در این صورت این عمل برای این صرفا یک عادت است.

  • ضحا شیرازی

رشد  در روانشناسی دارای سه بعد اصلی می باشد که این سه زمینه واقعا با هم متمایز نیستند بلکه همپوش و تاثیرگذار بر یکدیگر هستند.

ابعاد اصلی رشد به همراه توضیح مختصری از آن در جدول زیر بیان گردیده است:

رشد هیجانی و اجتماعی

تغییرات در ارتباط هیجانی،خودآگاهی،آگاهی درباره دیگران،مهارت های میان فردی،روابط دوستی،روابط صمیمانه،استدلال و رفتار اخلاقی.

رشد شناختی

تغییرات در توانایی هی عقلانی،از جمله توجه،حافظه،دانش علمی و روزمره،حل مسئله،قدرت تخیل،خلاقیت،زبان.

رشد جسمانی

تغییرات در اندازه بدن،نسبت ها،ظاهر و عملکرد سیستم های بدن،توانایی های ادراکی و حرکتی،سلامت جسمانی.

  • ضحا شیرازی